نوروفیدبک
درمان اعتیاد
درمان وابستگی به کلیه مواد ار جمله مواد افیونی مخدر، شیشه، اکس، حشیش، سیگار، امفتامینها در این واحد زیر نظر مستقیم متخصص اعصاب وروان
مرکز تخصصی مشاوره خانواده وترک اعتیاد سپاهان
مشاوره ازدواج و خانواده. درمان اعتیاد به روشهای سابوتکس و متادون. طب سالمندان. اختلالات رفتاری کودکان ونوجوانان. اختلالات جنسی. اختلالات اضطرابی. اختلالات خلقی. اختلالات سایکوتیک
استخدام پرستار
مرکز تخصصی مشاوره خانواده و ترک اعتیاد سپاهان برای تکمیل پرسنل خود نیاز به یک کارشناس پرستاری دارد تلفن تماس 009354640486
مشاورۀ خانواده و ازدواج
مشاورۀ ازدواج قبل از ازدواج از ازدواجهای هوسی ،ناگهانی و بدون آگاهی و شناخت کافی زوجین از خصوصیات اخلاقی و روانی همدیگر ، که اکثرا به طلاق منجر می شوند پیشگیری می کند
آدرس مطب و برنامه هفتگی
برای دیدن آدرس مطب و برنامه هفتگی اینجا کلیک کنید .
 
راههای افزایش حافظه


۱- برای جلوگیری از اختلاط اطلاعات با یکدیگر و برخورداری از یک حافظه منسجم، اطلاعات را در دسته بندیهای معنا داری قرار دهید.
۲- درک کردن اطلاعات در به یادسپاری تاثیر گذار است. مطالب را سطحی و طوطی وار به حافظه نسپارید. ابتدا آنها را خوب درک کنید.
۳- حافظه خود را تحریک کنید. سعی کنید هر از گاهی یک مهارت جدید را به مهارتهای پیشین خود اضافه کنید. اگر کارمند هستید یاد بگیرید شطرنج بازی کنید، اگر ورزش کار هستید کار با رایانه را بیاموزید، اگر برنامه نویس میباشید نقاشی کردن را یاد بگیرید. با این کار مدارات نورونی مغز خود را تحریک به رشد خواهید کرد.
۴- تمرکز حواس را فرا گیرید. سعی نکنید تمام جزئیات را در همان وهله نخست درک کنید، تنها همه حواس خود را به اطلاعاتی که میخواهید به خاطر بسپارید متمرکز کنید. اجازه ندهید افکار نامربوط و مزاحم ذهن شما را مشغول سازند.

۵- آرامش خود را حفظ کنید. بدون آرامش خاطر، شما قادر به تمرکز کردن نخواهید بود. ثابت گردیده کورتیزول، هورمون استرس، در یادسپاری اطلاعات جدید و یادآوری اطلاعات پیشین ممانعت بعمل می آورد. کورتیزول با کاهش خونرسانی به هیپوکامپوس عملکرد آن را مختل کرده و به آن صدمه میزند. بنابراین استرس و تنش تاثیرات سوئی بر حافظه بجای میگذارد.
۶- حافظه خود را با مصرف مواد غذایی خاص بهبود بخشید.
۷- خواب کافی لازمه داشتن یک حافظه پویا و کارآمد است. بنابراین به اندازه کافی بخوابید و الگوی خواب خود را نظم دهید.( در ساعات بیولوژیک وطبیعی)
۸- مصرف سیگار اکسیژن رسانی به مغز را کاهش داده و بروی حافظه شما تاثیر مستقیم می گذارد بنابراین از کشیدن سیگار خودداری کنید.

۹- مصرف حتی مقادیر اندک الکل نیز در اندوزش اطلاعات تداخل ایجاد میکند، بویژه روی حافظه کوتاه مدت. بنابراین از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید.
۱۰- مصرف مواد غذایی حاوی کافئین تمرکز و حافظه کوتاه مدت شما را تقویت میکند.
۱۱- هنگام به یادسپاری از تصاویر واضح، رنگین و آمیخته با احساسات استفاده کنید، چرا که یادآوری آنها سهل تر است.
۱۲- از تمام حواس خود در روند رمزگردانی اطلاعات استفاده کنید. یاد یارهای مغز شما شامل: اصوات، رایحه ها، حرکات، احساسات، ساختارها، تصاویر، نمادها، رنگها، مکانها، زبان، هیجانات، طعم ها و حس لامسه میباشند. مثلا برای یادسپاری “سیب” شکل ظاهری، طعم، بو، رنگ و حس لامسه مربوط به آن را تواما به خاطر بسپارید و با صدای بلند واژه سیب را ادا کنید.

۱۳- از حس شوخ طبعی در به خاطر سپردن اطلاعات بهره جویید. هنگامی که مواد اطلاعاتی با عنصر شوخ طبعی در می آمیزد یادآوری آن آسانتر میگردد. اطلاعات را با موضوعات بامزه، خنده دار و عجیب وغریب همراه سازید.
۱۴- انگیزه و تمایل به یادگیری در روند یادسپاری حائز اهمیت است. وقتی شما علاقه و انگیزه به یادگیری مطلبی نداشته باشید بالطبع یادسپاری آن مطلب ناکارآمد خواهد بود.
۱۵- مغز خود را ورزش دهید. یک یا چند حس خود را بطور بدیع و خلاقانه ای درگیر کنید. مثلا اگر عادت دارید با دست راست خود مسواک بزنید، چند روز با دست چپ خود مسواک بزنید-و یا غذا را در کنار خانواده خود در کمال آرامش و سکوت صرف کنید-و یا با چشمان بسته دوش بگیرید.- کارهای غیر منتظره و غیر معمول انجام دهید- مسیر بازگشت به منزل خود را تغییر دهید- و یا مرکز خرید خود را تغییر دهید.
۱۶- به خاطر داشته باشید تکرار بموقع و مرور ذهنی اصول اولیه یادگیری و به یادسپاری میباشند.

۱۷- از نمودارها، اشکال و نمادها بیشتر استفاده کنید. نمادها قادرند اطلاعات پیچیده را بطور سریع و موثر رمزگردانی کنند.
۱۸- از حافظه عضله (حرکتی) خود کمال استفاده را برید. حافظه حرکتی بسیار نیرومند و موثر است. یادگیری اطلاعات بصورت عملی بندرت فراموش میگردند. به همین خاطر است که شما هیچگاه دوچرخه سواری را از یاد نخواهید برد، حتی اگر ۲۰ سال هم سوار دوچرخه نشوید.
۱۹- مراقب باشید یادگیری سطحی شما را گمراه نکند. بازشناسی(RECOGNITION) یک یادگیری سطحی است. در بازشناسی شما تنها در صورتی اطلاعات را به خاطر می آورید که، یا با آنها مستقیما مواجه شوید و یا سرنخ هایی مرتبط با آنها به شما ارائه گردد.

اما در یادآوری (RECALL) بدون کمک سر نخها شما قادرخواهید بود، اطلاعات را بازیابی کنید. بنابراین یادآوری عمیق تر از بازشناسی است. نمونه عینی بازشناسی آزمونهای چند گزینه ای (تستی) و نمونه عینی یادآوری آزمونهای تشریحی میباشند. هنگامی که شما مطلبی را مطالعه میکنید به تصور اینکه کاملا مطلب را فراگرفته اید (به خاطر اثر حافظه بازشناسی) از مرور مجدد آن خودداری میکنید. اما تنها زمانی میتوانید از یادگیری خود یقین حاصل کنید که کتاب وی ا جزوه خود را کاملا ببندید و هر چه که آموخته اید را بروی کاغذ آورید.

۲۰- با شکم پر مطالعه نکرده و یا سر امتحان حاضر نشوید. هنگامی که معده شما پر است خون فراوانی به سمت معده و روده سرازیر میگردد تا عمل هضم انجام گیرد. از اینرو خون کمتری به مغز رسیده و کارایی ذهن شما کاهش می یابد.
۲۱- هورمونی موسوم به گرلین(GHRELIN) که توسط معده ترشح میگردد، بروی هیپوکامپوس اثر نیرومندی بجای میگذارد. سطح این هورمون زمانی که معده شما خالی است افزایش یافته و اشتها را تحریک میکند. این هورمون با تاثیر بروی هیپوکامپوس حافظه را تقویت میکند. بنابراین یادگیری با شکم خالی بهتر انجام میگیرد.
۲۲- ثابت گردیده هورمون لپتین (LEPTIN) که توسط سلولهای چربی ترشح میگردد، کنترل دریافت غذا، وزن و مهار اشتها را بعهده داشته و سبب افزایش ارتباطات بین سلولی در هیپوکامپوس میگردد. به همین خاطر ممکن است چاقی روند یادگیری وحافظه را کند و دشوار سازد.
۲۳- مثبت اندیشی و اعتماد بنفس نیز در یادگیری و حافظه تاثیر گذار است. چنانچه شما یادسپاری مطلبی را غیر ممکن بدانید، بالطبع نخواهید توانست مواد اطلاعاتی را بدرستی به خاطر بسپارید.

مطالب مرتبط :

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات پزشکی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .

نظرات ارسالی

مصطفی : مرسی از شما.خیلی مزالب آموزنده ای بود. [ 1390-12-16 ]
ولید : عاااااااااااااااااااااااااااالی [ 1391-01-12 ]
امان اله افشارپور : بسیارعالی [ 1390-08-14 ]
فراموش کار : مرسی آقای دکتر من پشت کنکوری ام اما همه چیز زود یادم میشه [ 1390-10-21 ]
anis : فوق العاده بود من مطالب زیادی رو برای تقویت حافظه خونذم.اما هیج کدومشون به مفیدی و خلاصگی این اطلاعات نبود اگه میشه در مورد روش مطالعه هم توضیح بدین بازم ممنون [ 1391-02-14 ]
آرش فرهی : خیلی خوب بود مرسی [ 1390-11-21 ]
لیلا : مشکلات روحی روانی من زیاده. خوشحالم که با وب سایتتون آشنا شدم. [ 1390-11-23 ]
sudeh : کاش ورزشهای موثر در افزایش حافظه را هم معرفی میکردید [ 1390-11-25 ]
خلیل : مطالب بسیار اموزنده و کارردی بود سپاس [ 1391-05-12 ]
مسلم : بسیار خوب وتشکر میکنم ازلطفی که به جامعه جهت استفاده از نیروی حافظه میکنید.امیدوارم دیگران هم بخوانند و استفاده کنند. [ 1391-08-02 ]
فرشته خسروی : عالی بود [ 1391-08-22 ]
ایمان دهقانی : سپاسگذارم [ 1391-09-16 ]
الهه : مطالب گویا وکوتاه است باتشکر [ 1391-09-23 ]
taregh : mer30 babat mataleb [ 1391-10-17 ]
samin : Khob va motafavet bood. Merc [ 1391-10-19 ]
مهدی نوری : با سلام از اینکه این سایت را برای کمک به تقویت حافظه مدیریت می کنید متشکریم. مطالب خوبی دارد. [ 1391-10-19 ]
نسرين : خوب بود [ 1391-12-07 ]
محسن سروش : ممنون آقای دکتر بسیار مفید [ 1391-11-27 ]
صنم : مطالب شما در بین هزاران مطلب گمراه کننده بسیار جامع و مفید بود . [ 1391-11-29 ]
الزایمر : بسیار عالی در حد فوق حرفه ای.استفاده کردیم.خلیلی ممنون دکتر جان.سربلند باشید.با حافظه ای قوی. [ 1391-11-20 ]
سارا یزدانی : واقعا جالب بود . من ک خیلی بهره بردم [ 1391-11-20 ]
فری : بسیار عالی بود. اجرت با خداوند بزرگ [ 1392-02-01 ]
mohammad : ممنون و خداقوت. [ 1391-11-03 ]
هوشمند انیس : بسیارخوب بود که می تواند یک انگیزه خوب برای تقویت حافظه شود که درتداوم آن هرشخص باید ابتکارخودراداشته باشد. یک جهان سپاس [ 1391-07-16 ]
afshin : khob bod [ 1392-03-28 ]
شهاب : خیلی ممنون این مطلب بسیار مفید بود [ 1392-09-26 ]
هنگامه : از بابت مطالب خوب و كاربرتون كمال تشكر را دارم به اميد موفقيت روزافزون شما [ 1392-10-02 ]
سهیلا : بسیار عالی بود.واقعا سپاسگذارم جناب دکتر [ 1392-11-26 ]
کمیل : خیلی خوب بود فقط امید وارم بتونم بشون عمل کنم [ 1393-02-03 ]
اسماعیل سعیدیان : مرسی مطالبتون خیلی خوب بود [ 1393-05-10 ]
معصومه : عالی بود [ 1393-07-04 ]
خسروی : عالی بود. ممنون [ 1393-07-15 ]
حسین : بسیار عالی بود متشکرم [ 1393-07-15 ]
گراناز : مرسی بسیارجامع وعالی بود [ 1393-06-14 ]
afshin akvan : Khob bod [ 1393-06-18 ]

صفحه اصلي
برنامه هفتگی
سوالات پزشکی كاربران
پيام هاي كاربران
گالري عكس
سايت هاي مرتبط
نوروفیدبک
اختلالات شبه جسمی
روان پریشیها
خواب
اختلالات خلقی
شناخت شخصیت افراد
لینکهای مفید
اختلالات اضطرابی
اختلالات جنسی
اختلالات رفتاری کودکان
مطالب و مقالات
اعتیاد
تقویت حافظه
جستجوی مطالب
 
 
 
Isfahan University of Medical sciences